Inhoud
Een direct mail schrijven doet u zo
Het AIDA Model is een beproefde formule voor het schrijven van effectieve direct mail teksten. Veel communicatie adviseurs, copywriters, vormgevers en direct marketing strategen gebruiken de AIDA-formule. Deze formule staat voor Attention, Interest, Desire, and Action in het Nederlands aandacht, Interesse, Verlangen en Actie.
Het gebruik van de juiste woorden en vormgeving van uw direct mail zorgen er logischerwijs voor dat u uw doel kunt bereiken. U kunt namelijk mensen raken en doen laten bewegen. Om dit proces opgang te krijgen gebruiken veel direct mail specialisten de AIDA formule. In dit artikel leest u hoe model het beste kunt toepassen bij de vormgeving en het schrijven van uw direct mail.
De gedachte achter het AIDA model
De inzet van dit model zet u als tekstschrijver, marketeer en/of vormgever ertoe om de vormgeving van uw direct mail te structureren. Door de content juist te plaatsen wordt de ontvanger van uw boodschap gestimuleerd om een door u gewenste actie te ondernemen. Uw prospect zal dan 4 fases doorlopen.
Een direct mail schrijven met de AIDA formule
Laten we eens kijken hoe de AIDA-formule kan worden toegepast op een typisch direct mail.
A – Aandacht krijgen
De aandacht trekken van uw doelgroep is de eerste stap in een succesvolle direct mail campagne. U doet dit met behulp van een opvallende tekst die zich onderscheid van de rest van de direct mail. Dit bereikt u met een aansprekende tekst en een onderscheidende vormgeving. U kunt kiezen voor een groter lettertype en voor extra witruimte rondom de tekst. Dit laatste zorgt ervoor dat ontvanger kan inzoomen op de boodschap.
Vaak zien wij ook dat een pakkende teaser op de buitenkant van de envelop erg effectief is.
De aandacht trekken met een pakkende tekst doet u met iets betekenisvol in 1 of 2 woorden. Wanneer u weet wat uw doelgroep doet bewegen, wat hun motiveert of wat hun wensen en/of behoeften zijn, dan heeft u een enorm voordeel bij het formuleren van een aansprekende tekst.
Veel gebruikte termen om de aandacht te trekken
In de praktijk zien wij dat termen als speciale aanbieding, geen verzendkosten en een special cadeau zinnen zijn die wij enorm vaak zien. Andere bekende voorbeelden zijn gratis uitproberen, niet goed geld terug, als beste getest, beoordeeld met 5 sterren, start uw gratis proefperiode en aanbevolen door….
Het achterliggende idee van een aandachtstrekkende tekst is om bij uw prospects een boodschap achter te laten die ze gemakkelijk kunnen lezen en associëren met het product of de dienst die u verkoopt. Uiteraard speelt de naamsbekendheid en autoriteit van uw merk/organisatie ook een grote rol. U dient allereerst de gedachtegang binnen te dringen om vervolgens de details (voordelen, prijs, levertijd, service etc. etc.) binnen te laten komen.
I- Creëer interesse
De pakkende headline die ervoor heeft gezorgd dat de ontvanger uw direct mail niet in de prullenbak heeft gegooid dient in deze fase te worden opgevolgd. Dit doet u met een aansprekend verhaal of een behoefte die u vaststelt. U laat zien dat u de lezer begrijpt, aanvoelt en dat u luistert. U kunt het vertrouwen scheppen dat nodig is voor het aangaan van een relatie.
Houd uw prospect betrokken, geef hen redenen om verder te lezen en na te denken over hun problemen en/of behoefte. In deze fase kunt u ook beginnen met het voorstellen van de oplossing die u kunt bieden. Zinnen als, meer opties die wij bieden of onbeperkte toegang geeft de ontvanger de suggestie dat zij momenteel iets missen. Wij zien vaak dat dit vaak ideale subkoppen zijn.
D- Desire / verlangen –
In de fase dient u te beginnen met het aanbieden van tastbare / concrete aankoopmotivaties om op uw aanbieding in te gaan. U kunt bijvoorbeeld specifieke kenmerken benoemen en/of duidelijke voordelen. Laat zien hoe u het “probleem” van uw prospect kunt oplossen. Overwin alle “verkoopdrempels” die uw prospects kunnen opwerpen. Onze ervaring leert dat een term als gratis in combinatie met een doorslaggevend verkoopargument het respons van uw direct mail campagne aanzienlijk verhoogd. Dit geldt overigens ook voor schaarste en exclusiviteit. Gebruik dan termen als geldig tot of alleen voor.
A- Zet aan tot actie
Inmiddels heeft u de aandacht van uw prospect weten te vangen. Hun nieuwsgierigheid is getriggerd en hun verlangen vergroot. Dan is nu de laatste fase aangebroken. Het is tijd om uw prospect over te halen tot de aanschaf. Hiervoor is een emotionele drijfveer meestal de snaar die geraakt dient te worden.
Wees in ieder geval direct. Bij direct mail dient uw oproep tot actie heel duidelijk zichtbaar zijn. Ook hier is het aan te bevelen om grotere en opvallende letters te gebruiken. Een goede strategie is om de ontvanger duidelijk te maken om zo snel mogelijk actie te ondernemen en hoe de actie kunnen ondernemen. Dit kan zijn via een telefoonnummer, emailadres, een website, uw vestigingsadres of uw social media kanalen.
Slogans die onze opdrachtgevers met regelmaat gebruiken zijn:
- Bel ons nu!;
- Begin uw gratis proefperiode;
- Ga naar onze website;
- Bezoek onze heropende winkel.
Direct mail voorbeelden
Door uw doelgroep op een unieke, persoonlijke en aansprekende manier te benaderen kunt u uw doelgroep laten bewegen in de door u gewenste richting. Vanuit deze gedachte is het dan ook zeker aan te raden om vooraf voldoende tijd te steken in het schrijven van teksten en in de vormgeving. Zoals u inmiddels heeft gelezen is het AIDA model een geschikte kapstok voor het ontwerp van uw direct mail campagne. Ter inspiratie delen wij graag een aantal direct mail voorbeelden met u waarbij het AIDA model als uitgangspunt is gebruikt.
Vormgeving van uw direct mail
Veel van onze opdrachtgevers kiezen er bewust voor om de vormgeving uitbesteden aan een direct mail bedrijf als het onze of laten dit over aan een vormgever. Zeker voor grotere campagnes is het zeker aan te raden om gebruik te maken van de kennis en kunde van experts. Wilt u zelf aan de slag met de vormgeving, dan kan natuurlijk ook. Een handig online hulpmiddel bij het vormgeven van uw direct mail is Canva. U kunt hier gratis een account maken en aan de slag gaan met 1 van de vele templates.
Nog meer uit uw direct mail campagne halen
Heeft u in het verleden vaker direct mail verzonden of bent u van plan dit geregeld te gaan doen? Analyseer dan de uitkomsten van de campagnes. Wanneer sommige trefwoorden en zinsneden zijn beproefd (ze hebben bewezen succesvol te zijnnoteer dit en neem dit mee in het ontwerp van uw volgende dm. Het is vaak onbewust en misschien niet zo subtiel maar sommige keywords en sleutelzinnen werken reactie verhogend. Wanneer u de juiste woorden/zinnen in elke fase van het beslissingstraject gebruikt vergroot u de kans enorm op een succesvolle mailing.